Predložím vám tvrdenie, ktoré som načrtol včera. Fakt je, že výskum kmeňových buniek, ako si je iste veľa ľudí v tejto miestnosti vedomých, je jeden z najsľubnejších odvetví v biológii s potenciálom vytvárať liečebné metódy. A nieje podporovaný na štátnej úrovni pre dôvody, ktoré sú náboženské, hlavne preto, že máme predstavu založenú na skôr neurčitej znalosti teológie, že v každom  oplodnenom vajíčku je duša. A nemôžete uprednostniť záujem jednej duše pred druhou dokonca aj keď jedna je v petriho miske a druhá v mužovi s Parkinsonovou chorobou.

Na tejto konferencií sa veľa hovorilo o tom, že veda nieje schopná zodpovedať otázky morálky. Ja si myslím, že toto je otázka morálky, ktorú veda zodpovedala. Ak sa pozriete na detaily, ak sa pozriete na ľudské embryá, ktoré sú ničené vo výskume kmeňových buniek… Čo je tri dni staré ľudské embryo? Je to zhluk stopäťdesiatich buniek. To môže  znieť laikovi ako kopa buniek, ale v mozgu muchy sú stovky tisícok buniek.

Teraz mám dojem, že ak to, z čoho sme znepokojení, je utrpenie v tomto vesmíre, zdá sa mi celkom jasné, že by sme mali byť viac znepokojení zabíjaním múch ako zabíjaním tri dni starého ľudského embrya.  Toto môže znieť ako veľmi provokatívne tvrdenie. Ja budem argumentovať, že by nemalo, ak sa pozriete na detaily.

Veľa ľudí bude samozrejme argumentovať, „no rozdiel medzi muchou a tri dni starým ľudským embryom je, že tri dni staré ľudské embryo je potenciálna ľudská bytosť.“ Toto tvrdenie naráža na problém, že každá bunka s jadrom vo vašom tele je po správnej manipulácii potencionálna ľudská bytosť. Ak chceme byť presní, vždy, keď si poškrabete nos, vykonali ste holokaust potenciálnych ľudských bytostí. Takže argument pre potenciál buniek vás nedostane nikam.

No potiahnime to trochu ďalej a povedzme, že sme pripustili, že každé tri dni staré ľudské embryo má dušu cennú nášho morálneho znepokojenia sa. Sú tu ďalšie problémy čakajúce na tento opis. Po prvé, embryo tohto veku sa môže rozdeliť do toho, čo voláme identické dvojičky. Toto je v takom prípade  príklad duše rozdeľujúcej sa do dvoch duší. Embryá v tejto fáze sa môžu spájať do toho, čo voláme chiméra. Veľa ľudí v tejto miestnosti sa mohlo vyvinúť týmto spôsobom.

Teraz predpokladám, že jestvujú teológovia snažiaci sa pochopiť, čo sa stane tej ľudskej duši, ktorá je v týchto prípadoch navyše.  Je čas uvedomiť si že tieto prepočty duší nemajú žiaden zmysel.  Je to intelektuálne neubrániteľné, ale je to aj morálne neubrániteľné, keď tieto tvrdenia skutočne predlžujú hrozné utrpenie desiatok miliónov ľudských bytostí. A to preto, že rešpekt, ktorý je prikladaný náboženskej viere, platia nielen jednoduchí ľudia, ale  aj obhajcovia výskumu kmeňových buniek.

Preto nemôžeme mať tento dialóg spôsobom akým by sme mali. Tvrdím vám, že ak si myslíte, že záujmy tri dni starého ľudského embrya môžu  tromfnúť záujmy malého dievčatka s poškodenou miechou alebo človeka s popáleninami na celom tele, vaša morálna intuícia bola zatemnená náboženskou metafyzikou.  A toto je druh slepoty, ktorý je veľmi dobre podpísaný na našej spoločnosti. Je to slepota, ktorá je známa pod iným menom, pod menom náboženskej viery, a my sme boli zastrašení rešpektovať ju.

Sam Harris je americký neurobiológ.

Preložil: Peter Lenárt

Obrázok: http://doubtreligion.blogspot.com/2011/01/rd-extra-stem-cell-research-update.html

Mohlo by vás zaujať:

Richard Dawkins: Účel a utrpenie v prírode TU!