Dlhá, kľukatá cesta ku jednym z tých veľkých, gotických dvier s veľkými klincami. Zazvoním, dvere sa otvoria. A tam, mníška. Trepotá sa. A ja, tri-a-pol alebo štvorročný, som vystrašený.

(prudkým hlasom) „Čo chceš, chlapče?“

„Mmmmoja mama a oco povedali, aby som sem prišiel.“

„Nuž, ak si prišiel sem, budeš musieť byť poslušný. Budeš poslúchať?“

A tam za ňou… chlapík pribitý o kríž. To si píš, že budem dobrý chlapec!

Prvá otázka: „Čo vieš o Bohu?“

Nič som nevedel: „O kom?“

„O Bohu!“

„Kto je to?“

„Boh?! Ty nevieš kto je to Boh?! Sestra, máme tu ateistu!“

„Poviem ti, chlapče, Boh bol, Boh je, a Boh vždy bude.“

„Prečo?“

„Je to otec, syn a duch svätý! Je tri v jednom! Rozumieš?“

Veď ako by som mohol – ako štvorročný – nerozumieť, že? Jedna z najnelogickejších odpovedí a ja, prirodzene, prečo nie.

„A kde je?“

„Je tu!“

(Zmätený pohľad naokolo) „Nevidím ho.“

„To, že ho nevidíš, neznamená, že tu nie je.“

„Je zbabelec?“

„Nie je zbabelec!“

„Je pod schodmi?“

„Nie je pod schodmi! Je tu, s nami! Je hore, je dole, je dnu, je von. Je všade.“

„Tak prečo ho nevidím?“

A opýtala sa ma: „Miluješ ho?“

„Neviem, nikdy som ho nestretol.“

„Boh ťa miluje, a chce, aby si ho miloval. Ale ak ho nebudeš milovať, uvrhne ťa do večného plameňa! Už si sa popálil?“

„Áno, prst na sviečke.“

„A bolelo to?“

„Áno, veľmi.“

„Tak si predstav rovnakú bolesť, po celom tvojom tele! To sa ti stane, ak nebudeš milovať Boha! Čo ty na to?!“

„Milujem ho!“

 

A potom som sa opýtal: „Kto je ten chlap na kríži?“

„Ježiš!“

„Kto je Ježiš?“

„Je to syn boží! Povedala som ti predsa… otec, syn a duch svätý. Ježiš je syn boží. Narodil sa na Vianoce a zomrel na Veľkú Noc.“

„To potom nežil veľmi dlho.“

„…“

„A prečo zomrel?“

„Zomrel kvôli tebe!“

„Čože?“

„Kristus zomrel na kríži kvôli tvojim hriechom!“

„Čože? A kedy sa to stalo?“

„Pred 2000 rokmi!“

„Neobviňujte ma, mám len štyri roky! A mal otecka?“

„Áno, samozrejme, veď som ti hovorila. Boh bol jeho otec.“

„A mal mamu?“

„Áno, Mária bola jeho mama.“

„Boh bol ženatý s Máriou?“

„Nie, Boh nebol ženatý s Máriou. Mária bola vydatá za Jozefa.“

„…“

„Sklapni!“

Dave Allen (1936–2005) bol írsky humorista.

Preložil Dušan Valent.

Obrázok: http://www.sodahead.com/living/those-taught-by-nuns-in-catholic-elementary-and-high-schools-do-you-like-nuns-how-did-nuns-trea/question-1595663/